„Potřebuju aplikaci, nebo mi stačí dobrý mobilní web?“ Tuto otázku dostáváme od našich klientů poměrně často a odpověď na ni není vždy jednoznačná. Oba přístupy mají své výhody a záleží na tom, čeho chcete dosáhnout. Pojďme se podívat na rozdíly a benefity.
Mobilní aplikace a všechny jejich funkce vám mohou poskytnout konkurenční výhodu. Mobilní weby jsou ale v dnešní době čím dál výkonnější a často aplikacím stačí. Nabízí plynulý uživatelský zážitek a některé funkce. Jak se rozhodnout, která možnost je ta pravá pro vaše podnikání?
Push notifikace a personalizace: Kdy dává smysl aplikace
Největší výhodou mobilních aplikací je, že skrze ně můžete oslovit uživatele přímo pomocí push notifikací. Ty mají oproti e-mailům až o 50 % vyšší míru otevření a zvyšují tak zapojení uživatelů i konverze.
Mobilní aplikace umožňují využívat nativní funkce zařízení, jako je fotoaparát, GPS nebo biometrické ověření. Díky tomu se mohou uživatelé přihlásit například pomocí Face ID či Touch ID nebo můžete nabídnout personalizovaný obsah na základě polohy uživatele.
Mobilní aplikace jsou dobrou volbou v případě, že:
- se vaši zákazníci vrací alespoň jednou za měsíc
- chcete nabídnout personalizovaný uživatelský zážitek
- více než 70 % vašich e-commerce prodejů přichází z mobilních zařízení
Pokud s vámi vaši uživatelé interagují často, očekávají rychlé a plynulé prostředí přizpůsobené na míru. V tom případě může být mobilní aplikace něco, co vás posune kupředu. Naše zkušenosti ukazují, že mobilní aplikace obvykle poskytují lepší uživatelský zážitek a mohou dosahovat 2–3krát vyšších konverzních poměrů než mobilní weby.
Rychlost a jednoduchost: Kdy se vyplatí investovat do mobilního webu
Představte si, že vezmete svůj aktuální web a optimalizujete ho tak, že se bude chovat a vypadat jako aplikace. Přesně tímto směrem se vydaly některé globální značky jako Starbucks nebo Adidas. Místo toho, aby spustily mobilní aplikaci, optimalizovaly webové stránky pro mobilní zařízení, využily tenchologii Progressive Web App (PWA) a přinesly uživatelům rychlý a intuitivní zážitek přímo do prohlížeče.
Takto optimalizovaný web si mohou uživatelé přidat na domovskou obrazovku svého telefonu stejně jakoby se jednalo o aplikaci. Web zároveň zůstává dohledatelný ve vyhledávačích a zachovává si všechny výhody v oblasti SEO.
Mobilní web je dobrou volbou v případě, že:
- méně než 30 % vašich návštěvníků přichází z mobilních zařízení
- vaši zákazníci u vás dělají jednorázový nebo sezónní nákup
- váš produkt nevyžaduje přihlášení do systému, personalizaci, přístup k funkcím zařízení nebo častou interakci
„Nevěděli jsme, jestli má z hlediska ROI smysl investovat nemalou částku do vývoje aplikace. Tým ze společnosti Etnetera nám ukázal možnost mobilního webu a to bylo přesně to, co jsme potřebovali. Naše konverze vzrostly a uživatelé jsou nadšení,” říká jeden z našich klientů z oblasti e-commerce.
Aplikace vs. mobilní web: Otázka za milion
Pořád tápete? Zkuste si odpovědět na jednoduchou otázku:
„Chtěl(a) bych jako uživatel(ka) tuto aplikaci otevírat každý měsíc, nebo jenom jednou za rok?”
Pokud u vás vaši zákazníci nakupují alespoň jednou za měsíc, investice do mobilní aplikace se vám vyplatí. Dlouhodobě přinese vyšší engagement, více konverzí a lepší retenci. Ale v případě, že u vás vaši zákazníci nakupují jen příležitostně, rychlý responzivní mobilní web vám bude stačit.
Mobilní strategie krok za krokem
Díky webu optimalizovanému pro mobilní zařízení si ověříte, zda by pro vás v budoucnu mohla aplikace dávat smysl. Zrychlíte svůj pokrok a získáte viditelné výsledky bez velké počáteční investice. Jakmile pochopíte chování svých uživatelů a váš business začne růst, můžete se pustit do vývoje aplikace.
Rozdělit si cestu k mobilní aplikaci do jednotlivých fází může být výhodné nejen pro začínající podniky:
- Fáze 1 – mobilní web: Rychlé spuštění, široký dosah a nízká vstupní bariéra.
- Fáze 2 – analýza a zpětná vazba: Testování, analýza a detailní pochopení chování uživatelů.
- Fáze 3 – mobilní aplikace: Jakmile se uživatelé naučí mobilní web opakovaně používat, nabídněte jim personalizovaný zážitek na míru v podobě aplikace.
Postupujte krok za krokem, minimalizujte rizika, zlepšete uživatelský zážitek a dělejte strategičtější rozhodnutí chytřejší investice.
Závěr: Uživatel je vždy na prvním místě
Technologie by měla sloužit vašim uživatelům, ne naopak. Otázka tedy, co je technicky možné, ale i co dává smysl z pohledu uživatelů. Jak se chovají? Co od vaší značky očekávají? A jak často se vrací?
Odpovězte si na tyto otázky otevřeně a budete vědět, zda je čas vytvořit mobilní aplikaci, nebo optimalizovaný mobilní web. Zajímá vás, jaká varianta je nejlepší pro vaše podnikání? Vaše možnosti můžeme probrat na krátké nezávazné konzultaci.