Jul 17, 2025

Jak vám dobrý design může pomoct růst?

Jak vám dobrý design může pomoct růst?
AUTOR
Tomáš Haimann

Co se vám vybaví, když se řekne dobrý design? Většinou jsou to výrazné barvy, známé značky, nebo poutavé logo. Pokud se ale budeme bavit o designu digitálních produktů dobrý design daleko přesahuje vzhled. Je to strategický nástroj, který propojuje to, co chtějí uživatelé s tím, čeho chcete dosáhnout jako firma: více zákazníků, vyšší konverze i rychlejší uvedení na trh.

Proč dobrý design přináší lepší výsledky

U digitálních produktů nejde jen o to, jak vypadají. To hlavní je, jak dobře fungují – pro vaše zákazníky i pro vaši firmu. Dobře navržený produkt má intuitivní ovládání a uživatelé přesně vědí, co a jak funguje. Výsledkem dobrého designu je produkt, který má na trhu šanci prorazit.

Fungování správného produktového designu můžu příblížit na modelu ledovce. To, co vidíme nad vodní hladinou je vizuální vrstva, je to ta nejmenší část. To nejdůležitější se skrývá pod povrchem:

  • Pochopení potřeb vašich uživatelů
  • Jasně definované firemní cíle
  • Informační struktura, která bere v potaz chování uživatelů
  • Jednoduché a intuitivní interakce
  • Propojení s dalšími firemními nástroji a digitálními službami

Skvělému designu předchází práce s daty, systematické přemýšlení, empatie, pochopení zákazníků a schopnost využít tyto poznatky v praxi.

Běžné vzorce a chyby z designerské praxe

Během svojí designerské praxe jsem zaznamenal mnoho opakujících se vzorců. Firmy často investují spoustu energie do nových funkcí a neustálého ladění vzhledu podle svého pocitu. Často pak přehlížejí základy.

Paradoxem je, že pokud firma neinvestuje čas a peníze do toho, aby poznala svého zákazníka a nevyjasní si cíle, připravuje se z dlouhodobého hlediska o mnohem více času a prostředků. Proč? Pokud zavádíte nové funkce pouze podle svého pocitu, aniž byste věděli, jaký budou mít dopad, a zda je zákazníci ocení, nemáte žádnou záruku toho, že budou užitečné. A pokud je tohle váš přístup, brzy budete mít místo chytrého a přehledného řešení jenom změť nefunkčních nápadů.

Firmy, které využívají design strategicky, mají náskok před konkurencí. Známá studie od McKinsey ukazuje, že designově založené organizace rostou téměr dvakrát rychleji než jejich konkurenti. A to jak v tržbách, tak v ROI.

Pojďme se podívat na několik příkladů, jak se dobrý design promítá do přidané hodnoty produtku.

Jak dobrý design přispívá k růstu ROI

Když se bavím s našimi klienty, diskuse často začíná otázkami typu: „Vypadá to dobře?“ nebo „Můžeme to tlačítko udělat výraznější?“. Po nějaké době se dostaneme k jádru věci a začneme přemýšlet o designu jako o něčem, co vytváří hodnotu, naplňuje potřeby, usnadňuje lidem život a v konečném důsledku posouvá firmu kupředu.

Když projekt od začátku stojí na promyšleném návrhu, každý krok vychází z dat a analytického uvažování. Z obyčejných schůzek jsou workshopy s jasným cílem a rozdělenými rolemi. Nápady se mění na hypotézy, které se testují přímo s cílovou skupinou. A byznysové ambice se přeloží do konkrétních metrik, které ukazují, co opravdu funguje.

V tomto přístupu je zároveň dostatek prostoru pro kreativitu. Jde jen o to, že dobré nápady nestojí na tom, kdo je lépe prodá a vytvoří působivější prezentaci v PowerPointu, ale stojí na datech, které vychází z potřeb firmy i zákazníků.

Jak s pomocí designu dosáhnout firemních cílů

Designový proces jen málokdy probíhá lineárně. Je to spíš postupná cesta, kde na sebe jednotlivé kroky navazují. Často se se zákazníky vracíme zpět, jakmile přijdeme na něco nového. V Etnetera Flow se zaměřujeme na několik klíčových fází product designu, které jsou propojené. Dohromady tvoří pevný, daty podpořený, a zároveň dostatečně flexibilní základ projektu.

Ujasněte si svoji vizi

Jednou z nejpodceňovanějších, ale zároveň nejdůležitějších fází každého projektu je průzkum. Všechno začíná uživatelský výzkumem a workshopy. 

V Etnetera Flow neskočíme hned do tvorby wireframů. Nejdřív potřebujeme pochopit celý kontext.

„Vynechat uživatelský výzkum na začátku je jako střílet se zavázanýma očima. Možná se trefíte, ale s největší pravděpodobností ne a navíc ztratíte kontrolu nad výsledkem.“ – Tomáš Haimann, Head of Design v Etnetera Flow.

Jak vedeme úvodní workshopy?

  • Workshop zaměřený na vizi a misi: Během dvou hodin si společně ujasníme, proč produkt vzniká a jakým směrem se má ubírat a nastavíme jeho základní hodnoty. Díky tomu má celý tým jasno v tom, co děláme a proč.
  • Rozhovory se stakeholdery: Krátký 15–30minutový rozhovor s každým klíčovým stakeholderem nám pomáhá pochopit jejich konkrétní motivace, sladit pohledy napříč týmy a zajistit, že všichni směřují ke společnému cíli.

Díky těmto krokům zajistíme, že výsledný produkt bude v souladu s firemními cíli a především bude odpovídat skutečným potřebám uživatelů.

Zapojte své uživatele

Když připravujeme workshopy, začínáme tím nejdůležitějším – uživatelským výzkumem. Mnoho firem tento krok úplně přeskočí, jiné testují až hotový návrh těstě před spuštěním. Obecně můžu doporučit testovat produkt v průběhu jeho vývoje několikrát, ale pokud máte prostor pouze na jednu výzkumnou fázi, je mnohem lepší provést ji na začátku.


Proč? Protože když znáte potřeby svých uživatelů hned na startu, můžete navrhnout řešení, které bude dobře fungovat a uživatelům sedne. Testování na konci pomůže vychytat drobnosti v ovládání, ale už neodhalí, zda jdete správným směrem.

Nejčastěji využíváme:

  • Hloubkové rozhovory: S každým respondentem strávíme přibližně 60 minut, abychom přesně pochopili, jak přemýšlí, co ho trápí a co od vašeho produktu očekává. 

Využijte design systém

Než se pustíte do samotného vývoje produktu, je dobré se zamyslet nad tím, jak ho budete v budoucnu škálovat. Design systém zajistí, že ve vašem designu nevznikne zmatek, kterému rozumí jenom někteří jedinci. Díky design systému je vývoj rychlejší a vzniká mnohem méně chyb v UI. Uživatelská zkušenost je lepší, protože celý produkt funguje konzistentně a předávání mezi týmy je plynulejší. Design systém přitom nemusí být extra složitý, můžete ho škálovat od jednoduché UI knihovny až po robustní multikanálová řešení pro globální produkty.

  • Design systém: Dokonce i jednoduchá knihovna komponent může znamenat obrovský rozdíl oproti tomu, když začínáte s každým návrhem od nuly. Můžete ho brát jako živý a postupně se vyvíjející nástroj, který roste spolu s vaším produktem. Začněte klidně v malém a postupně ho rozšiřujte o další komponenty.

Design systém významně zrychluje uvedení produktu na trh, snižuje náklady na vývoj a zajišťuje jednotný uživatelský zážitek napříč celým produktovým portfoliem. Proto na něj spoléhají v podstatě všechny větší digitální značky napříč odvětvími.

Dobrý design znamená úspěšný byznys

Dobrý design není jen třešničkou na dortu. Je to chytrý přístup k businessu, který pomáhá snižovat náklady, zvyšovat zisk, udržet si zákazníky, zrychlit vývoj a usnadnit rozhodování.

To nejdůležitější ale je, že díky němu vznikají produkty, které lidé opravdu chtějí používat.

Pokud tedy uvažujete o škálovatelném produktu, který získá nové uživatele a udrží si je, začněte s kvalitním designem co nejdřív. Vyplatí se to vám i vašim uživatelům.

Chcete posunout design svého produktu na vyšší úroveň? Ozvěte se nám, rádi si poslechneme vaši vizi a probereme, jak ji společně proměnit v realitu.

Přečtěte si také

Vytvořme společně něco skvělého

Jste připraveni vylepšit váš digitální produkt?
Rádi vám s tím pomůžeme.
Online konzultace