Máte zkušenost, že po předání návrhu designu či knihoven komponent vývojářům za vámi od rána do večera chodí nebo vám volají? A vy se nezastavíte nad vysvětlováním, co se má jak udělat. Příčina nemusí býtukryta jen ve složitém UI či grafickém návrhu.
V rámci Etnetera Design týmu jsme provedli několik zásadních změn, abychom tyto problémy na projektech co nejvíce minimalizovali a ušetřili tak práci a čas designérům i vývojářům.
Čas od času se na internetu objeví nový nástroj na tvorbu grafiky nebo dokumentace. V Etnetera pracujeme už několik let s Figmou. Proč zrovna tento nástroj a ne třeba Sketch?
Naši designéři mají s Figmou několikaleté zkušenosti a práce s ní je tak z jejich strany bezproblémová. Na straně vývojářů tomu už ale tak jednoznačné neni. V Etnetera jsme se proto zaměřili na interní školení, která mají pomoci vývojářům a designérům k lepší vzájemné spolupráci a pochopení. Týmům jsme představili jak stávající funkce Figmy, které vývojáři mohou využít pro usnadnění své práce a udržení kvalitního kódu, tak novinky jako:
První Figma Insight workshop rozběhl zapálené diskuse. Právě prostor pro výměnu názorů a diskuze samotná jsou pro vzájemné pochopení mezi světy vývojářů a designérů klíčové.
Díky vzájemným diskuzím je pak možné zpracovat kvalitní dokumentaci a sadu pravidel pro práci s layoutem responzivního webu, pravidla použití tlačítek nebo definovat, jaké odsazení se má používat mezi konkrétními prvky.
“Opravdu nestačí navrhnout tlačítko v jeho základním provedení! A kde jsou stavy hover, focus, selected, disabled, popřípadě loading, ideálně seskupených do jednoho setu? ”
Častým problémem, který vyvolává zbytečné “vášně” mezi designéry a vývojáři je právě chybějící dokumentace nebo její nedostatečná kvalita. Kdo ji má udělat? Vývojář nebo designér? Pravda je taková, že oba. Na středních a větších projektech je potřeba budovat silné zázemí v UI a její dokumentaci, a to ideálně již v rané fázi projektu, kdy je k dispozici první Design koncept.
Budování dokumentace je v rané fázi časově náročnější, ale v relativně krátkém horizontu se tato prvotní investice vrátí díky:
Věřte mi - již během prvních pár týdnů tvorby UI a implementační fáze se investovaný čas do dokumentace UI Kitu či Design Systému vrátí nejen vám, ale i vašim zákazníkům. Ti tak získají kvalitní a dlouhodobě udržitelný produkt. A vůbec, zapomeňte na PNG či PSD podklady.
“Propojení design týmu a front-end vývojářů v rané fázi přípravy grafiky výrazně posiluje týmovou soudržnost. Vzájemné porozumění a respekt mezi členy těchto týmů je klíčové pro kvalitu digitálního profuktu a úspěch celého projektu.”
Prezentace vyvolala vášnivou diskuzi o správném návrhu a správě tzv. design systémů a formě podkladů. V dalších workshopech se zaměříme na další témata, jako je názvosloví a standardizace design prvků napříč platformami iOS/Apple/Web, a zaměříme se i na typografii a barvy. Figma insight školení bylo skvělým začátkem cesty k vzájemné synergii mezi týmy vývojářů a designerů. Jsme přesvědčeni, že přinese do našich projektů novou úroveň kreativity, efektivity a klientem oceněné kvality. V příštím workshopu se už budeme věnovat zpracovávání praktické úlohy ve Figmě a současně převedení do kódu.
Prezentaci z prvního workshopu si můžete projít zde (jak jinak než Figma prototypem 😁).